Els: “Direct na het afronden van mijn studie scheikunde in Nijmegen ben ik begonnen op het ds. Pierson College. Op dat moment had ik mijn onderwijsbevoegdheid nog niet. Deze heb ik in het eerste jaar in een soort duo-traject behaald. Ik liep als het ware stage in mijn eigen baan.”
Els is een echte bezige bij. Naast docent scheikunde is zij als examensecretaris onderdeel van het examensecretariaat voor het atheneum en sinds ruim een jaar ook lid van de examencommissie.
Waarom koos je voor het onderwijs?
Els: “Werken met kinderen heeft me altijd aangetrokken. Toen ik van de middelbare school af kwam, heb ik er nog even over gedacht om naar het HBO-J (Jeugdwelzijnswerk) te gaan. Maar omdat er toentertijd weinig werk in dat vakgebied te vinden was, heb ik besloten om mijn onderwijsbevoegdheid te halen en voor de klas te gaan staan. Naast mijn functie als docent scheikunde, ben ik gaan werken als examensecretaris. Dat betekent dat je je bezighoudt met alle organisatorische zaken rondom het eindexamen: examens bestellen, zicht houden op de volledigheid van de examendossiers van de examenkandidaten, het klaarleggen van de examens en ervoor zorgen dat het bij de tweede corrector terecht komt, etc. En ruim een jaar geleden ben ik begonnen in de examencommissie. Onze hoofdtaak is ‘het borgen van de kwaliteit van de toetsing’ en we houden ons onder andere bezig met het toetsbeleid, het jaarlijks in overleg met de secties vaststellen van het Programma van Toetsing en Afsluiting en mogelijke fraudegevallen. Door de actualiteit, bijvoorbeeld het gebruik van ChatGPT, blijft het werk altijd uitdagend.”
Els: “Naast het vak docent, vind ik het heel erg leuk om mij bezig te houden met andere zaken binnen het onderwijs. Zo was ik betrokken bij het maken van citotoetsen en havo-examens en ben ik 1 dag per week gedetacheerd als tutor voor studenten aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik ken daardoor beide zijden van de overstap: van leerling uit het voortgezet onderwijs naar student aan de universiteit. Samen met het team tutoren zorgen we voor een ‘zachte landing’ van de student op het hoger onderwijs. Dit werkt positief naar twee kanten: ik neem mijn ervaring vanuit de Pierson mee en zie de andere kant van de, inmiddels volwassen, studenten. Een soort kruisbestuiving, want de goede zaken neem ik mee terug naar onze school.
Kortom, werken op het Pierson College is nooit saai, het is altijd levendig en de afwisseling houdt me scherp.”